Tuesday 28 January 2014

KURMA AJWA & MADU SIDR

Kurma dan madu kini menjadi makanan tambahan yang semakin digemari. Percaya atau tidak itulah hakikatnya. Kurma Ajwa dan madu Sidr misalnya mengandungi khasiat sebagai penawar dan mencegah pelbagai penyakit.


Kegemaran Rasulullah

Kurma Ajwa merupakan kurma kegemaran Nabi Muhammad SAW yang mempunyai fadilat seperti
+ menguatkan urat perut, mengendurkan urat saraf dan melembutkan perangai.
+ satu makanan organik sempurna kerana ia sejenis buah-buahan yang mengandungi pelbagai mineral dan vitamin kaya dengan anti oksida seperti beta-karotena, lutein dan zeaxanthin.
+ Anti oksida mempunyai keupayaan untuk membantu melindungi sel dan struktur lain dalam tubuh agar bebas daripada radikal oksigen dan mencegah penyakit seperti kolon, prostat, payu dara, endometrium, paru-paru dan kanser pankreas


Info Madu Sidr 

Paling jarang ditemui dan mempunyai nilai yang tinggi, sentiasa dicari oleh pencinta madu kerana rasa yang unik dan indah di samping banyak faedah kesihatan. Ini diakui oleh Organisasi Makanan dan Pertanian Sedunia (FAO) - Kolej Standard Madu (CODEX STAN 12-1981).

Madu ini mempunyai faedah perubatan dan berkhasiat, dihasilkan oleh lebah yang hanya memakan bunga daripada pokok Sidr yang berasal dari Hadramaut Yemen. Keindahan madu adalah kerana ia semulajadi, selamat dan lazat, dan boleh didapati sepanjang tahun. Madu sangat selamat sebagai makanan dan perubatan.


Info Kurma Ajwa

Ajwa sejenis kurma lembut dan kering yang ditanam di kota Madinah. Dalam sejarah ada menyebut, kurma Ajwa yang pertama ditanam oleh Rasulullah di tanah berhampiran Masjid Quba, Madinah.

kredit: Rasa Resources

HASANAH
FB: HasanahMuslimShop
Tel: 017-8858851

No comments:

Post a Comment